Stap voor stap doorloop je de basisprincipes van teledetectie. Zo breng je met behulp van QGIS het groen in je omgeving in kaart en analyseer je de groenvoorziening in verschillende wijken. Samen met een reeks andere data zoals bevolkingsdichtheid en inkomen, leg je ruimtelijke verbanden: zijn rijke wijken beter voorzien van groen? Hoe bepalend is de aanwezigheid van groen voor de temperatuur in de stad? etc.
Het project sluit aan bij verschillende eindtermen. Het gebruik van GIS, toegepast in een stedelijke context en met linken naar het milieu, laat toe om te werken rond thema’s als ruimtelijke ordening, milieuproblemen, sociale ongelijkheid…én tegelijk een aantal vaardigheden aan te leren.
Groen in de stad sluit aan bij verschillende eindtermen in het ASO, TSO en KSO. Het gebruik van GIS, toegepast in een stedelijke context en met linken naar het milieu, laat toe om te werken aan thema's zoals ruimtelijke ordening, milieuproblemen, hitte-eiland-effect, sociale ongelijkheid in steden, ... en tegelijkertijd een aantal vaardigheden aan te leren. Onderzoeksvragen kunnen door de leerlingen zelf uitgewerkt worden met behulp van de beschikbare data. Zo krijgen leerlingen een beeld van hoe ruimtelijke data helpen om de omgeving in kaart te brengen en gericht maatregelen voor te stellen om de kwaliteit ervan te verbeteren.